Loopt de gemeentekas leeg?

Op 20 januari 2017, over deze onderwerpen: AGB - Autonoom Gemeentebedrijf, Algemeen Beleid, Financiën

Schepen Johnny Reweghs (sp.a) liet uitschijnen dat nieuwe belastingen onvermijdelijk waren, waarna de burgemeester zich uitsloofde om het bericht van zijn schepen te neutraliseren. Eindelijk durft de schepen eens in eigen naam spreken en verwijst hij naar de fragile financiële toestand van onze gemeente en meteen wordt hij als een stoute jongen in de hoek gezet.

Reeds in februari 2016 verwittigden wij dat het hoerageroep over de mooie begrotingscijfers overdreven was en het resultaat positief beïnvloed werd door de eenmalige ontvangst vanwege de Vlaamse Watermaatschappij van 1.066.158 euro. Ook dit bedrag is al lang uitgegeven en nu ziet men de bodem van de kas.

In de Nieuwjaarsbrief van verleden jaar klonk het nog zo:

‘Maar ook in 2016 blijft dit gemeentebestuur fors en doordacht investeren… en zorgen wij er voor dat onze gemeentefinanciën ook in de toekomst uitermate gezond zullen blijven.’

We zijn één jaar verder en het fabeltje is uit, de kikker wou zo groot worden als de os en heeft zichzelf opgeblazen.

Bij de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) werd aangegeven dat het recupereren van de BTW mooie winsten zou opleveren. Niets is minder waar, ieder jaar moet de gemeente fors bijspringen om het AGB uit de rode cijfers te houden. Voor 2016 was er slechts een omzet voorzien van 73.615 euro en waren er uitgaven gepland van 108.415 euro. De gemeente voorzag meteen een toelage van 33.500 euro om zo het verlies binnen de perken te houden. Dit pover bedrijfje zou nu de evenementenhal moeten bouwen en beheren!

Indien de evenementenhal er ooit zou komen zal de gemeente jaar na jaar met grote bedragen moeten bijspringen. Er zal er te weinig geld zijn om andere, noodzakelijke projecten uit te voeren.

Bekijk hier het volledige dossier: "Evenementenhal"

Bekijk hier het volledige dossier: "Begroting"