VEILIGHEID EN MOBILITEIT: Glabbeek laat miljoenen euro’s aan subsidies liggen voor veilige fietspaden

Op 13 april 2017, over deze onderwerpen: N-VA Glabbeek, Mobiliteit

Het Vlaams Gewest en de provincie Vlaams Brabant verzekeren ­ nanciële steun aan gemeenten die willen investeren in een degelijk en veilig ­ etspadennetwerk. Die steun kan oplopen tot 80 procent van de kostprijs van zulke investeringen. Een bestuur dat echt wil inzetten op veiligheid voor de zwakke weggebruiker moet daar maximaal gebruik van maken. Glabbeek doet dat niet en steekt liever geleend geld in een evenementenhal.

Een goedgekeurd fietspadenproject in Bunsbeek werd door het gemeentebestuur geannuleerd met als reden dat de gemeente Kortenaken de aansluiting op haar grondgebied niet zou uitvoeren. Burgemeester Reekmans sprak van een besparing van 170 000 euro en liet honderdduizenden euro’s subsidies liggen!

Op veiligheid bespaart men nooit!
Eindelijk worden de fietspaden van de Butschovestraat heraangelegd. De hoogste tijd, want door de slechte staat van deze paden gebruiken alle fietsers de rijbaan, een levensgevaarlijke situatie bij regen en donker.

Het draait om geld
In ons zwartboek tegen de evenementenhal gaven wij aan dat dit onnodig project ons met zware verliezen zal opzadelen. Er werd onder meer 840 000 euro geleend. Stel nu even dat dit bedrag zou gebruikt worden voor de uitbreiding en verbetering van onze fietspaden. Deze 840 000 euro zou dan slechts 20 procent van het budget uitmaken, want de overheid geeft bijkomende subsidies tot 80 procent van de totale kostprijs. Glabbeek zou 4 200 000 euro kunnen investeren in veilige wegen!

Er werd de laatste jaren al zoveel geleend dat er nauwelijks financiële ruimte is om te investeren in fietspaden en de veiligheid van de zwakke weggebruiker.

Het draait ook om visie
Een gemeentebestuur moet ernaar streven om overal degelijke en goed onderhouden fietspaden aan te leggen, zelfs wanneer deze eindigen aan onze gemeentegrenzen. Laat Glabbeek het goede voorbeeld geven.

Andere oplossingen kunnen de veiligheid verbeteren: fietsstraten, meer fietssuggestiestroken, enkelrichtingsverkeer en snelheidsbeperkingen. Ook het reinigen en herstellen van de bestaande fietspaden kan veel beter.

N-VA Glabbeek maakt van veiligheid en mobiliteit een prioriteit. Glabbeek heeft geen behoefte aan een verlieslatend prestige project. Het geld moet dienen om de zwakke weggebruikers, in de eerste plaats onze fietsende kinderen, meer veiligheid te bieden.

 

Bekijk hier het volledige dossier: "Verkavelings-, bouw- en wegenprojecten"

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is