Gratis naar de bib met N-VA

Op 22 juli 2013, over deze onderwerpen: N-VA Glabbeek

Het is een spijtige vaststelling dat vele inwoners van Glabbeek onvoldoende de weg weten te vinden naar de gemeentelijke bibliotheek. Eén van de mogelijke manieren om meer inwoners de weg naar de bibliotheek te laten vinden, kon er volgens N-VA in bestaan om aan nieuwe inwoners een jaar gratis lidmaatschap te bezorgen van de bibliotheek.

Deze maatregel heeft een zeer beperkte impact op de begroting en is dan ook in de eerste plaats symbolisch bedoeld. De drempel om een eerste bezoek te brengen aan zijn nieuwe bibliotheek verlaagt hierdoor echter en de kans is groot dat degene die op het aanbod ingaat, een trouwe bibliotheekbezoeker wordt. Het is geen ‘gratis-politiek’ maar een poging om nieuwe inwoners de weg richting het cultuurleven in onze gemeente te wijzen. Zeker voor anderstalige nieuwkomers kan dit een enorme meerwaarde betekenen.

Op de gemeenteraad van 18 juli diende de N-VA-fractie dit voorstel in, dat unaniem werd goedgekeurd door de gemeenteraadsleden. N-VA is dan ook blij dat politieke en persoonlijke geschillen opzij gezet konden worden om dit constructieve voorstel aan te nemen. Dit najaar zullen de eerste nieuwe Glabbekenaren op de Dag van de Nieuwkomer hun gratis bibliotheekpas in ontvangst kunnen nemen. Namens N-VA wensen we hen alvast veel leesplezier.