Toelichting bij detailhandelsplan Glabbeek

Op 19 november 2013

Op de gemeenteraad van november ontstond deining nadat door onze partij, bij monde van Tom Peeters, aangetoond werd dat het ter goedkeuring voorgelegde detailhandelsplan voor de helft verwees naar Grimbergen in plaats van Glabbeek. Voorzitter Peter Reekmans haalde het punt meteen van de agenda.

In de nasleep hiervan stelt onze partij enkele zaken vast die we graag met de Glabbeekse burger delen.

Oppositiepartij CD&V grijpt het door ons aangebrachte punt nadien op hun webstek aan om de meerderheid aan te vallen, zonder dit met ons of met de andere oppositiepartijen te overleggen. Ethiek?

Peter Reekmans doet dit punt af als muggenzifterij. We zijn het daarmee niet eens. Het is de taak van de meerderheid om agendapunten voor de gemeenteraad grondig voor te bereiden. Wanneer men een foutief document ter goedkeuring voorlegt, is er tenminste sprake van onzorgvuldig bestuur en kan dit niet beschouwd worden als een ‘fait divers’.

Onze partij voert positief oppositie. We hebben meteen contact gezocht met het studiebureau. Daar wist men ons te vertellen dat er inderdaad fouten gebeurd zijn bij het aanleveren van de studie. Dit had te maken met een technisch probleem bij het studiebureau zelf. Men geeft daar toe dat onze opmerkingen volledig terecht zijn en zowel zijzelf als de Glabbeekse meerderheid een fout gemaakt hebben door het aangeleverde document niet meer door te nemen alvorens op de agenda te plaatsen. Ondertussen is die fout rechtgezet en is Glabbeek in het bezit van het juiste detailhandelsplan. We hopen alvast dat de uitvoering van dit plan de economie in Glabbeek ten goede zal komen.