De toekomst van de parochiekerk

Op 17 maart 2018, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
Kerk Kapellen (Glabbeek)

Vaak ontbreekt een strategisch beleid om voor het geheel van de parochiekerken een toekomstvisie te ontwikkelen, zo ook in Glabbeek.

Het voorgestelde kerkenbeleidsplan voorziet wel in allerhande renovatiewerken maar er werd amper nagedacht over concrete herbestemmingen voor deze kerken waarin al jaren geen liturgische activiteiten meer plaatsvinden.

Onze gemeente telt zes parochiekerken, enkel in de kerk van Kapellen zal nog een zondagsmis gehouden worden. De andere vijf kerken komen nog alleen in aanmerking voor doopsels, huwelijken, begrafenissen en culturele activiteiten. De kerken van Bunsbeek en Zuurbemde staan al jaren op de wachtlijst voor renovatie.

Over de mogelijkheid tot herbestemming of nevenbestemming wordt met geen woord gerept. Tenzij men het ter beschikking stellen van een kerk voor een filmvoorstelling of een lokaal muziekoptreden als de innovatieve oplossing aanziet! Het goedgekeurd kerkenbeleidsplan beoogt slechts het behouden van de status-quo. Visie, creativiteit en innovatie ontbreken. Alles blijft bij het oude. Met het huidig beleidsplan zal de kost, het onderhoud en de renovatie van de kerken steeds zwaardere financiële lasten leggen op de gemeente.

Het vinden van andere zinvolle bestemmingen voor kerken ligt niet voor de hand.

Maar gemeenten kunnen een aanvraag indienen voor een begeleid haalbaarheidsonderzoek voor de herbestemming van een kerk. De kosten hiervan (tussen € 14.000 en € 22.000) worden voor een beschermde kerk tot 80% terugbetaald. Het gemeentebestuur heeft de renovatiekosten voor de kerk van Zuurbemde geschat op € 800.000. Glabbeek moet hiervan € 160.000 zelf betalen. Na de renovatie zal de kerk alleen maar dienst doen voor af en toe een liturgische viering of een culturele activiteit.

N-VA Glabbeek roept de kerkbesturen en het gemeentebestuur op om gebruik te maken van de aangeboden expertise van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Gemeente en kerkbesturen kunnen vanaf 15 maart 2018 een aanvraag indienen voor een begeleid haalbaarheidsonderzoek met het oog op de volledige herbestemming of de nevenbestemming van een parochiekerk. Het projectbureau ‘HERBESTEMMING KERKEN’ begeleidt dit traject. De uiterste datum om een aanvraag in te dienen is 25 april 2018.

N-VA Glabbeek hoopt dat deze oproep door alle verantwoordelijken positief onthaald zal worden.

Bekijk hier het volledige dossier: "Kerkenproblematiek"