Glabbeekse Gemeentefinanciën … 9/10!

Op 16 april 2018, over deze onderwerpen: Financiën, N-VA Glabbeek
Gemeentefinanciën Glabbeek 9/10

Wanneer men uitgenodigd wordt om, samen met de burgemeester, te komen luisteren naar een uiteenzetting over de gemeentefinanciën dan weet men meteen dat het om de zoveelste goednieuwsshow van de Dorpspartij gaat.

Wanneer men dan vaststelt dat niettegenstaande de bonus van hapjes en tapjes er slechts weinig burgers opdaagden dan weet men meteen dat Glabbeek niet meer warm loopt om de dagelijkse portie eigen lof van Peter Reekmans te aanhoren.

Een expert vergastte de toehoorders op een aangename babbel, los uit de pols want zonder presentatie van cijfers, grafieken of tabellen. Door geen enkel document ter inzage neer te leggen krijgen de burgers geen kans om de cijfers kritisch te analyseren en opmerkingen of voorstellen te formuleren.

9/10 … Neem dit a.u.b. met een korreltje zout.
Want het gaat hier niet alleen om de gemeentefinanciën maar ook om die van het Autonoom gemeentebedrijf ( AGB). Het Glabbeekse AGB overleeft dankzij de financiële hulp van de gemeente en het inzetten van het gemeentepersoneel. Zo moeten de opbrengsten van de verhuur van de loodsen en het containerpark dienen om het AGB uit de rode cijfers te houden. Het AGB kan slechts leningen afsluiten met een borgstelling van de gemeente (zoals de zware lening van €840.000 voor de evenementenhal) en wij vinden het niet correct dat de burgemeester aangeeft dat de leninglast die Glabbeek nu draagt op deugdelijk bestuur wijst.

Vroeger bestond er geen AGB, vergelijkingen met de lasten uit het verleden lopen dus mank. Wanneer men de leninglast van het AGB meerekent doet Glabbeek het een stuk minder goed.

Burgemeester Reekmans lanceert het ene dure project na het andere. Zou het niet verstandiger zijn om de beloftes die gedurende 6 jaar niet of met mondjesmaat werden uitgevoerd voorrang te verlenen? Glabbeek wacht al jaren op degelijke fiets- en voetpaden, op gedegen plannen voor de sociale verkavelingen en nog zoveel meer.

Wij zitten niet te springen om prestige projecten zoals de evenementenhal of een verdieping bovenop het gemeentehuis met ons belastinggeld te financieren.

De expert sprak de burgemeester aan als President Reekmans… grapje of niet mis te verstane terechtwijzing?