Inbraken in Glabbeek: waarom een buurtinformatienetwerk een goed idee is

Op 24 oktober 2020, over deze onderwerpen: N-VA Glabbeek
Inbraken in Glabbeek: waarom een buurtinformatienetwerk een goed idee is

Recent lazen we in de krant dat inbrekers aan de haal gingen met geld en juwelen in de Meenselbeekstraat in Glabbeek. De inbrekers haalden hun slag thuis door op een onbewaakt moment toe te slaan en een venster te breken. Hoewel meer mensen nog steeds van thuis uit werken, is het duidelijk dat we ook tijdens Covid-19 niet ontsnappen aan inbrekers. N-VA Glabbeek wil zoveel mogelijk inbraken voorkomen en blijft daarom pleiten voor de oprichting van buurtinformatienetwerken (BIN’s).

In Glabbeek waren er in 2019 32,47 inbraken per 10.000 inwoners, oftewel een 16 inbraken in dat jaar. Dat is niet aanzienlijk veel, maar elke inbraak is er één te veel. Een inbraak brengt naast fysieke schade namelijk ook emotionele schade met zich mee.

Waakzame buurten
We moeten dan ook meer preventief te werk gaan. Het oprichten van een buurtinformatienetwerk (afgekort BIN) lijkt ons een goede basis daarvoor. Een BIN is een samenwerking tussen inwoners, die zich daartoe willen engageren, en de lokale politie. Beide partijen wisselen informatie uit over verdachte handelingen, verdachte individuen … Dat zorgt ervoor dat men waakzaam is en verdachte handelingen snel opmerkt, waardoor men diefstallen en inbraken kan voorkomen.

N-VA Glabbeek is een groot voorstander van buurtinformatienetwerken. De oprichting ervan was ook een van onze speerpunten naar aanloop van de verkiezingen in 2018. De gemeente deelde in november 2019 mee dat ze een BIN zou opstarten, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Vandaar dat wij graag een warme oproep doen aan ons gemeentebestuur om hier alsnog werk van te maken.

Vindt u ook dat er een buurtinformatienetwerk moet komen?
Laat uw stem horen op onze Facebookpoll of stuur ons een mailtje met uw bedenkingen! Dat kan naar lies.boels [at] n-va.be.