Meerjarenplanaanpassing 2014 – 2019

Op 23 december 2016, over deze onderwerpen: Financiën

DORPSPARTIJ PUBLICEERT GEEN CIJFERS VOOR 2016 EN VERGEET DE NIEUWE LENINGLAST VAN 1.120.000 EURO TE VERMELDEN!

Schepen Johnny Reweghs (sp.a) liet via de pers weten dat nieuwe belastingen noodzakelijk worden om de dienstverlening te behouden maar dit werd prompt door de burgemeester tegengesproken. Dit meningsverschil binnen de meerderheid laat weinig goeds verhopen:

GEEN ROOK ZONDER VUUR!

Onderstaande cijfers spreken voor zichzelf:

Cijfers Dorpspartij

Bovenstaande cijfers zijn pas interessant wanneer men nakijkt hoe deze tot stand zijn gekomen. Schepen Reweghs slaat alarm en vreest lagere inkomsten, maar voor 2017 liggen de ontvangsten amper lager dan in 2016. Het verschil is waarschijnlijk toe te schrijven aan het verlies aan huurinkomsten van de loodsen op het voormalig militair domein. Deze werden overgedragen aan het Autonoom gemeentebedrijf. Eerst verwijzen naar minder inkomsten en dan met een +/- gelijk bedrag aan ontvangsten uitpakken wijst misschien op te veel optimisme.

Er wordt weer fors geleend. De leninglast verhoogt met 1.120.000 euro. Op 1 januari 2014 had Glabbeek 3.873.003 euro schuld aan de financiële instellingen. Op het einde van 2017 zal deze schuld 5.944.000 euro bedragen.

In 2017 verkoopt de gemeente een stuk grond en dit staat geboekt als een ontvangst van 115.000 euro. Wat als de grond niet verkocht geraakt of aan een lagere prijs?

Het woonproject De Melkroos laat zich moeilijk realiseren en reeds enkele jaren worden voorziene investeringen en ontvangsten doorgeschoven en aangepast. Thans worden de investeringen (tijdelijk) afgevoerd maar blijft er wel een inkomst uit verkoop geboekt van 100.395 euro. Gaat het dit jaar lukken?

Inkomsten uit verkopen boeken die niet vastliggen gaat in tegen het principe van ‘annaliteit’, m.a.w. een begroting kan slechts ramingen bevatten die betrekking hebben op het betreffende dienstjaar. Indien de hogervermelde verkopen niet zouden plaats vinden in 2017 schiet er van de 218.516 euro autofinancieringsmarge niks meer over! Johnny Reweghs heeft dan toch gelijk, want de kas loopt leeg en dan moeten belastingen redding brengen.

Wordt vervolgd…

Bekijk hier het volledige dossier: "Begroting"