Parking Glazuur in het groen

Op 30 maart 2018, over deze onderwerpen: N-VA Glabbeek, Ruimtelijke ordening

N-VA Glabbeek vindt de geplande vernieuwing van het parkeerterrein aan de Glazuur een goede zaak. Tegelijk vragen we evenwel om van deze gelegenheid gebruik te maken om ook groenaanplanting te voorzien. Een mooie, groene en goed onderhouden openbare ruimte is een visitekaartje voor iedere gemeente. Inwoners voelen zich prettiger en veiliger in een verzorgde omgeving. Een aantrekkelijk kader kan bedrijven en bezoekers aantrekken, en zelfs leiden tot een hogere vastgoedwaarde.

Visuele meerwaarde en structuur
Het parkeerterrein aan de Glazuur is momenteel een kale vlakte in het centrum van het dorp. Door beplanting te voorzien krijgt dit plein meteen een visuele meerwaarde. Daarnaast brengt dit ook structuur in het parkeeraanbod, dus geen ordeloosheid meer. Bomen, hagen, e.d. kunnen worden aangeplant rondom het plein, langsheen de straat, langsheen de oprijweg naar de feestzaal, of een combinatie hiervan. Hiervoor hoeven in principe weinig of geen parkeerplaatsen te verdwijnen.

Groenaanleg bij elk project
N-VA Glabbeek vraagt om bij elk nieuw project rekening te houden met de beplanting. Elk project zou een ‘groentoets’ moeten hebben. Dat wil zeggen dat er moet bekeken worden hoe en waar groen kan worden aangeplant. De beplanting kan in heel de gemeente op elkaar afgestemd worden, zo krijgt Glabbeek een mooi groen uniform uitzicht.

Volop inzetten op de "vergroening" van ons dorp is een absolute must. N-VA Glabbeek vindt evenwel dat onze landelijke gemeente hier fors in achterop hinkt.