Trage Wegen kunnen onmogelijk "PEST"wegen zijn

Op 11 maart 2018, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
trage wegen

Peter Reekmans schaft Trage “PEST”wegen één voor één af.
N-VA Glabbeek betreurt dat burgemeester Reekmans zich van dergelijk ophitsend en gebald discours bedient. Hij suggereert daarmee dat deze vaak eeuwenoude wegen zelf de oorzaak en de schuldigen zijn van ellende en miserie die mensen nu zouden kennen. Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld.

Trage Wegen zijn een deel van ons openbaar weefsel.
Zij waren in het verleden belangrijke wegen om mensen zich te laten verplaatsen in het dorp. Zij zullen dat vandaag en in de toekomst opnieuw worden, omdat zij voor de zwakke weggebruiker en de recreant uitgelezen trajecten zijn om zich veilig te kunnen verplaatsen of te ontspannen.

In de voorbije decennia werden Trage Wegen stiefmoederlijk behandeld.
Alle aandacht ging naar de economische uitbouw en vooruitgang. Soms lagen die wegeltjes in de weg, waardoor niet alleen in Glabbeek, maar in heel Vlaanderen stukken of gehele Trage Wegen sneuvelden.

Laten we evenwel eerlijk zijn:

• Mensen die een grond kochten, of een huis bouwden op een bestaande Trage Weg, wisten hier in meerdere gevallen wel degelijk ergens iets van. Het gemeentebestuur liet vaak ook begaan en trad niet op. Mensen die duidelijkheid vroegen, moesten zich geen zorgen maken. Dit was nu eenmaal spijtig genoeg de tijdsgeest.
  • Gronden of huizen, waarvan men wel wist dat er een Trage Weg doorheen liep, konden al eens worden gekocht onder de marktwaarde. Sommige eigenaars haalden hiermee een aardige bonus, waardoor het nog meer aanstootgevend is van de burgemeester om hier van “PEST”wegen te durven spreken.

N-VA Glabbeek wil niemand specifiek nawijzen in het gefaalde Trage Wegen beleid van het verleden, en meent dat dit een collectieve verantwoordelijkheid is (=overheid én eigenaars). Het is dus zaak om mensen rechtszekerheid te geven!

Toch neemt N-VA Glabbeek geen genoegen met het Trage Wegenbeleid van dit gemeentebestuur.

Er is tot nu toe enkel blind afgeschaft, zonder hiervoor alternatieve trajecten te willen onderzoeken of open te stellen. Gelukkig heeft de Trage Wegenactivist met de gemeente een dading afgesloten tot een actief beleid.

Burgemeester Reekmans is in heel dit verhaal immers ook als eigenaar betrokken partij. Mede daardoor blijkt hij een erg koele minnaar te zijn van een positief en krachtig Trage Wegenbeleid, waar onze gemeente meer dan recht op heeft (bijv. in het kader van de verkeersveiligheid).

Iedereen kent intussen maar al te goed het verhaal van Buurtweg 16 in Bunsbeek-centrum. Het alternatieve pad langsheen de gronden van aan de Schoolstraat tot de Vlaasstraat langsheen het voetbalveld is er nooit gekomen, ondanks schriftelijke engagementen en mondelinge beloftes op erewoord.

“Ik ben niet dom” riep Reekmans minachtend uit in de gemeenteraad van oktober 2017. (Enkele maanden voordien ontdekte hij plots dat buurtweg 16 al meer dan 100 jaar was afgeschaft op zijn gronden.) De beloftes die werden gedaan aan de buurtbewoners in 2011, zijn intussen verzand in het juridische wel-of-niet spelletje, wat voor Bunsbeek en de Trage Wegengebruikers (voetballertjes) natuurlijk echt geen goede zaak is.

Maar waardoor hij zichzelf als burgemeester ook buitenspel heeft gezet om eventueel andere bewoners te overhalen tot het openen van alternatieve trajecten.

N-VA Glabbeek volgt dit dossier al jaren van nabij op en heeft alle documenten hiervan in handen. Wij blijven hopen dat de burgemeester het goede voorbeeld zal geven, en alsnog zal doen wat hij heeft beloofd.
Wordt vervolgd!