Afschaffing voorrang van rechts blijft voor verwarring zorgen

Op 26 april 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkiezingen 2018
Butschovestraat

Voorrang van rechts 2.0

Nog steeds staat het voorrang van rechtsverhaal niet op punt.

Enkele straten bleven ‘bordloos’. Hier blijft de voorrang van rechts dus gelden, terwijl de voorrang van rechts voor heel Glabbeek afgeschaft werd.
Begrijpen wie kan.

O.a. volgende straten kregen ‘nog’ geen verkeersborden:

Het kruispunt Dries / Meidoornstraat

Beide straten kregen geen bord. De voorrang van rechts blijft hier dus gelden.

Ter vergelijking: het kruispunt ervoor Dries / Nieuwstraat kreeg nochtans wel borden.

Kruispunt Dries met de Nieuwstraat en met de Meidoornstraat

Het kruispunt Butschovestraat / Butschovestraat

De ‘zijstraat’ Butshovestraat kreeg een voorrangsbord type B1, terwijl de ‘grote’ Butschovestraat geen bord kreeg. In principe moet je hier dus nog voorrang van rechts verlenen. Terwijl die van rechts komen ook voorrang moeten verlenen. Het gemeentebestuur heeft hier duidelijk een bord over het hoofd gezien!

Ter vergelijking: het kruispunt ervoor Butschovestraat / Heirbaan kreeg wel borden.

Butschovestraat
Kruispunt Butschovestraat met de Butschovestraat

Het kruispunt Dries / Craenenbroekstraat

Bleef ook een hele tijd bordloos en kreeg na 6 maanden pas verkeersborden!

Is het gemeentebestuur hier borden vergeten te plaatsen? Overal wordt de voorrang van rechts afgeschaft in Glabbeek behalve voor deze straten?

Butschovestraat en Torenstraat
Waar wacht men op?

De belijning liet, omwille van de weersomstandigheden, op zich wachten. Jammer genoeg, laat hij nog steeds op zich wachten. Er is nog geen streepje wit op de banen te bespeuren. Belijning is een groot pluspunt om de bestuurders alert te maken op de gewijzigde verkeerssituatie. Het zorgt ervoor dat bestuurders extra attent gemaakt worden op de ‘nieuwe’ verkeersborden. Geen overbodige luxe dus. Zeker niet wanneer het gemeentebestuur naliet om de mensen grondig te informeren over de afschaffing van de voorrang van rechts, de beloofde informatieborden bleven namelijk uit.

Voor de belijning dient de temperatuur van het wegdek ten minste 5°C te bedragen. Het is ondertussen lente, de belijning had er al lang kunnen liggen.

Jammer dat het huidige gemeentebestuur te kort schiet op deze toch wel belangrijke aspecten. Dit dossier werd meer dan een jaar voorbereid én nog slaagt het gemeentebestuur er niet in om dit professioneel, duidelijk en snel af te werken.