Zoveel belastingen betaalt u in Glabbeek

Op 11 april 2020, over deze onderwerpen: Financiën, N-VA Glabbeek
Belastingen in Glabbeek

Ondanks de goede financiële toestand in Glabbeek betalen we in Glabbeek nog steeds 8% aan aanvullende personenbelasting (APB). Omliggende gemeenten zoals Tienen, Bekkevoort, Kortenaken, Lubbeek en Diest zitten onder de 8%. Slechts enkele buurgemeenten doen het slechter. Met onze 8% zitten we dan ook boven het Vlaams gemiddelde van 7,2%.

Per 100 euro belastbaar inkomen (dit bedrag staat vermeld in het aanslagbiljet van jouw jaarlijkse personenbelasting), draag je nog eens 8 euro extra af aan de gemeente Glabbeek.

Ter illustratie: heb je 2.000 euro aan belastbaar inkomen dan betaal je 160 euro aan gemeentebelasting.

Aanvullende personenbelasting (APB) in Glabbeek

De tweede belasting, de opcentiemen op de onroerende voorheffing (OOV), wordt berekend op basis van de onroerende voorheffing die je jaarlijks aan de Vlaamse overheid betaalt voor jouw eigendommen. Door de verlaging in 2018, van 1200 naar 756 opcentiemen, zit onze gemeente hier nu onder het Vlaams gemiddelde van 897 opcentiemen.

Per 10 euro belasting die we betalen aan het Vlaams gewest (via het aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing), draag je nog eens 75,6 euro extra af aan de gemeente Glabbeek.

Ter illustratie: heb je 50 euro te betalen aan het Vlaams Gewest dan betaal je 378 euro aan gemeentebelasting.

Optecentiemen op de onroerende voorheffing (OOV) in Glabbeek

Deze belastingen bedragen ongeveer 40% van de inkomsten van een gemeente.

Aangezien Glabbeek het volgens het gemeentebestuur meer dan uitstekend doet wat de begroting betreft, vinden wij het niet meer dan normaal dat de inwoners minder moeten afdragen. Een verlaging van de aanvullende personenbelasting lijkt ons een logisch gevolg.